Školní poradenské pracoviště
Výchovná a karierní poradkyně: Mgr. Petra Matějovská
Tel. 778 428 613
E-mail: pet.mat@4zscheb.cz
Konzultační hodiny: dle dohody v kabinetě č. 222
Školní speciální pedagog: Mgr. Hana Miklušáková
Tel. 775 681 006
E-mail: han.mic@4zscheb.cz
Konzultační hodiny: pondělí 14.00 - 15.00, nebo podle potřeby po telefonické domluvě
Školní metodik prevence: Mgr. Otto Friedrich
E-mail: ott.fri@4zscheb.cz
Konzultační hodiny pro žáky dle dohody v kabinetě č. 429
Konzultační hodiny pro rodiče: po předchozí domluvě
Další formou komunikace se školním metodikem prevence může být schránka důvěry, umístěná na velkém schodišti hlavní budovy v přízemí.
Koordinátor inkluze: Ing. Petr Kvíz
E-mail: pet.kvi@4zscheb.cz
Konzultační hodiny pro žáky dle dohody v kabinetě č. 304
Školní asistent: Karolína Bařinová
E-mail: kar.bar@4zscheb.cz
Konzultační hodiny pro žáky dle dohody v kabinetě č. 304
Ke stažení:
Program poradenských služeb ve škole
Výchovný a karierní poradce
- Péče o žáky se speciálními vzdělávacími potřebami ve spolupráci se školním speciálním pedagogem
- Spolupráce s třídními učiteli při řešení výchovných i vzdělávacích problémů
- Poradenství k volbě povolání
- Spolupráce s organizacemi
1. Spolupráce s třídními učiteli při řešení výchovných i vzdělávacích problémů
- Společné jednání se zákonnými zástupci žáka, tj. žádost o pomoc při řešení vzniklého problému
- Svolání výchovné komise v případě závažných provinění se proti školnímu řádu nebo opakujících se prohřešků
- Jednání s organizacemi zabývajícími se péčí o děti a mladistvé ve spolupráci se školním metodikem prevence
2. Poradenství k volbě povolání
- Informace o oborech vzdělávání a jednotlivých profesích
- Informace o vzdělávací nabídce středních škol a učilišť Karlovarského kraje
- Informační a poradenská činnost pro žáky a jejich rodiče
- Informace o přijímacím řízení
- Seznámení s informačními zdroji k volbě dalšího vzdělávání
- Spolupráce s třídními učiteli vycházejících žáků
3. Péče o žáky se speciálními vzdělávacími potřebami
Plán výchovného a kariérového poradce
Užitečné stránky
https://www.prihlaskynastredni.cz/
https://mujzivotposkole.cz/
http://www.kvkskoly.cz/Stranky/default.aspx
https://www.kampodevitce.cz/
www.infoabsovent.cz
http://www.nsp.cz/
Důležité informace a dokumenty ke stažení
Informace pro rodiče a žáky o elektronickém přihlašování na střední školy
NOVÉ!
Termíny přijímacích zkoušek 2024-2025
Informace pro uchazeče o talentove obory 2024-2025
Školy se sportovním zaměřením
Lékařský posudek o zdravotní způsobilosti ke vzdělávání
Informace pro uchazeče o střední vzdělávání a jejich zakonné zástupce platné od 1.1.2024
Deváťáci deváťákům
Brožura - informace o studiu v Karlovarském kraji
Školní speciální pedagog
Projekt Podpora škol se sociálně znevýhodněnými žáky.
Registrační číslo: 0141/PODSKOL/2022
Číslo a název OP: Národní plán obnovy
Školní speciální pedagog
- Podílí se na vytváření programu poskytování pedagogicko-psychologických poradenských služeb ve škole, včetně programu primární prevence.
- Komunikuje s vedením školy, pedagogy, žáky a zákonnými zástupci.
I. Diagnostika a depistáž
- Spolupráce při zápisu do 1. ročníku základního vzdělávání dle potřeb a možností školy a školního poradenského pracoviště.
- Vyhledávání žáků s rizikem vzniku speciálních vzdělávacích potřeb a zařazení do vhodného preventivního, zejména stimulačního, nebo intervenčního programu.
- Vyhledávání žáků se speciálními vzdělávacími potřebami a jejich zařazení do speciálně pedagogické péče.
- Vytyčení hlavních problémů žáka, stanovení plánu pedagogické podpory v rámci školy a mimo ni a stanovené druhu, rozsahu, frekvence, a trvání intervenčních činností.
- Speciálně pedagogická a etopedická diagnostika při výchovných problémech, stanovení intervenčního přístupu v rámci školy i mimo ni, dle potřeb, možností a profilace školy.
II. Konzultační, poradenské a intervenční práce
- Intervenční podpora při realizaci plánu pedagogické podpory.
- Dlouhodobá i krátkodobá individuální speciálně pedagogická péče za účelem naplňování podpůrných opatření pro žáky, speciálně pedagogické vzdělávací činnosti, reedukační, kompenzační a stimulační činnosti; se žákem s rizikem vzniku speciálních vzdělávacích potřeb.
- Dlouhodobá i krátkodobá speciálně pedagogická péče o skupiny žáků se speciálními vzdělávacími potřebami, speciálně pedagogické vzdělávací činnosti, reedukační, kompenzační a stimulační činnosti; se skupinami žáků s rizikem vzniku speciálních vzdělávacích potřeb.
- Participace na vytvoření individuálního vzdělávacího plánu u žáků se speciálními vzdělávacími potřebami nebo plánu pedagogické podpory u žáků s rizikem vzniku speciálních vzdělávacích potřeb ve spolupráci s třídním učitelem, učitelem odborného předmětu, s vedením školy, se zákonnými zástupci žáka, se žákem a s ostatními partnery podpůrného týmu uvnitř i vně školy.
- Průběžné vyhodnocování účinnosti poskytovaných podpůrných opatření pro žáky se speciálními vzdělávacími potřebami a rizikem vzniku speciálních vzdělávacích potřeb u žáků, dle potřeby navržení a realizace úprav.
- Preventivní intervenční programy v oblasti školního neúspěchu/výchovných problémů s uplatněním speciálně pedagogických/etopedických přístupů.
- Participace na kariérovém poradenství - volba vzdělávací dráhy žáka, individuální provázení žáka.
- Úpravy školního prostředí, zajištění speciálních pomůcek a didaktických materiálů.
- Individuální konzultace pro rodiče, zabezpečení průběžné komunikace a kontaktů s rodiči žáka/zákonnými zástupci.
- Individuální konzultace pro pedagogické pracovníky v oblasti speciálních vzdělávacích potřeb a rizika vzniku speciálně vzdělávacích potřeb.
- Speciálně pedagogické přístupy při řešení multikulturní problematiky ve školní prostředí. 12. Konzultace s pracovníky školských a dalších poradenských zařízení.
III. Metodické, koordinační a vzdělávací činnosti
- Příprava a průběžná úprava podmínek pro vzdělávání žáků se speciálními vzdělávacími potřebami ve škole - koordinace speciálně pedagogických poradenských služeb na škole.
- Metodická pomoc třídním učitelů při vzdělávání žáků se speciálními vzdělávacími potřebami nebo rizikem vzniku speciálních vzdělávacích potřeb.
- Metodické činnosti pro další pedagogické pracovníky školy - specifika výuky a možnosti žáků dle druhu a stupně speciálních vzdělávacích potřeb, návrhy metod a forem práce se žáky - jejich zavádění do výuky, instruktáže využívání speciálních pomůcek a didaktických materiálů.
- Kooperace s pedagogickými pracovníky školy zajišťujícími poradenské služby.
- Kooperace se školskými poradenskými zařízeními a s dalšími institucemi a odbornými pracovníky ve prospěch žáka se speciálními vzdělávacími potřebami nebo s rizikem vzniku speciálních vzdělávacích potřeb.
- Participace na vytváření školních vzdělávacích programů, individuálních vzdělávacích plánů, plánů pedagogické podpory s cílem rozšíření služeb a zkvalitnění péče o skupiny žáků se speciálními vzdělávacími potřebami nebo rizikem vzniku speciálních vzdělávacích potřeb.
- Koordinace a metodické vedení asistentů pedagoga ve škole.
Školní metodik prevence
Další formou komunikace se školním metodikem prevence může být schránka důvěry, umístěná na velkém schodišti hlavní budovy v přízemí.
- Školní metodik prevence vytváří minimální preventivní program a podílí se na jeho realizaci.
- Koordinuje spolupráci školy s orgány státní správy a samosprávy, které mají v kompetenci problematiku primární prevence a řešení patologických jevů a trestné činnosti.
- Sleduje zařazení prevence do výuky jednotlivých předmětů a odborně a metodicky učitelům pomáhá.
- Využívá nabídky osvědčených vzdělávacích organizací a poskytovatelů preventivních programů.
- Zpracovává podklady k plánování, realizaci a hodnocení primární prevence na škole.
Primární prevence
Primární prevencí rozumíme veškeré konkrétní aktivity realizované s cílem předejít problémům a následkům rizikového chování, případně minimalizovat jejich negativní dopad, včetně dalšího šíření.
Nejčastěji mezi rizikové chování řadíme:
- šikanu a násilí ve školách, včetně extrémně agresivního jednání
- záškoláctví
- užívání a šíření návykových látek
- nelátkové závislosti (gambling, problémy spojené s nezvládnutým využíváním PC, mobilních telefonů, sociálních sítí, atd.)
- užívání anabolik a steroidů
- kriminální jednání
- sexuálně rizikové chování
- vandalismus
- xenofobii, rasismus a intoleranci
- týrání a zneužívání dětí
Konkrétní postup řešení:
- rozhovor se žákem (žáky)
- informovat školního metodika prevence, výchovného poradce, školního speciálního pedagoga, třídního učitele, vedení školy
- informovat zákonné zástupce žáka (žáků)
- svolat výchovnou komisi
- konkrétní vyšetřování, hledání řešení
- provést zápis z pohovorů (viz. tiskopisy u školního metodika prevence)
- spolupráce s rodinou, péče a poradenství
Záškoláctví
- jednání se žákem
- pohovor se zákonnými zástupci (neomluvená absence do 10 hod.)
- výchovná komise se zákonnými zástupci (nad 10 neomluvených hodin nebo podle individuální potřeby při nižším počtu neomluvených hodin)
- návrh nápravy – výchovné opatření, lékařská potvrzení
- informovat OSPOD a informovat MÚ – přestupková komise (zaslání zprávy o neomluvené absenci nad 25 neomluvených hodin)
-
Všechny postupy řešení jsou individuální, v jednotlivých případech postupujeme podle momentální situace a závažnosti případu, vždy ale se souladem s Metodickým doporučením MŠMT.
Ke stažení
Minimální preventivní program pro školní rok 2024/2025
Krizový plán školy
Strategie předcházení školní neúspěšnosti
Koordinátor inkluze
Projekt Podpora škol se sociálně znevýhodněnými žáky.
Registrační číslo: 0141/PODSKOL/2022
Číslo a název OP: Národní plán obnovy
- zpracování projektové dokumentace včetně monitorovacích zpráv
- identifikace žáků se sociálním znevýhodněním
- koordinace pedagogické intervence
- koordinace pedagogické intervence se zaměřením na podporu ranné adaptace žáků
- realizace vzdělávacích akcí pro žáky se zaměřením na zvyšování jejich studijní motivace, adaptační, socializační aktivity
- realizace zážitkových vzdělávacích programů pro žáky
- poradenská podpora pedagogů
- podpora komunikace mezi pedagogickými pracovníky a zákonnými zástupci žáků
- podpora spolupráce školy se zřizovatelem
- koordinace spolupráce školy a školských poradenských zařízení, event. zařízení pro výkon ústavní výchovy nebo preventivně výchovné péče
- koordinace aktivit zaměřených na rozvoj fyzického i duševního zdraví žáků, facilitace spolupráce školy s psychosociálními a zdravotními službami
- koordinace programů zaměřených na bezplatné školní stravování žáků, facilitace spolupráce mezi školou a OSPOD / NNO / zařízeními sociálních služeb
- koordinace s dalšími relevantními místními aktéry (Agentura pro sociální začleňování, Úřad práce, soukromé subjekty)
Ke stažení
Informovaný souhlas s poskytnutím podpůrných opatření ve škole
Projekt Za jeden provaz - informační leták
Školní asistent
Projekt Podpora vzdělávání žáků a učitelů 4
Registrační číslo: CZ.02.02.03/00/22_002/0002510
Číslo a název OP: Operační program Jan Amos Komenský
- Poskytuje základní nepedagogickou podporu přímo v rodině při spolupráci s rodiči, a to při přípravě na vyučování spočívající např. v pomoci s organizací času, práce a s úpravou pracovního prostředí, motivaci k učení, poskytování formativní zpětné vazby žákovi, podporu při přípravě na školní práci. Tyto činnosti provádí školní asistent pouze se souhlasem rodičů nebo zákonných zástupců žáka.
- Zprostředkovává komunikaci s komunitou, rodinou a školou spočívající např. v aktivitách vedoucích k zajištění pravidelné školní docházky žáků, porozumění rodinnému prostředí žáků a zajištění přenosu informací mezi školou a rodinou; zprostředkovává rodině informace o školní úspěšnosti žáka, případně o potřebě s žákem pracovat. Pomáhá v překonávání bariér mezi školou a rodinou, které mohou vyplývat z odlišných životních podmínek žáka nebo odlišného kulturního prostředí. Činnosti v rodině provádí školní asistent pouze se souhlasem rodičů nebo zákonných zástupců žáka.
- Pomáhá zajišťovat činnosti související s koordinací inkluze ve škole, např. pomoc při koordinaci plánů pedagogické podpory a individuálních vzdělávacích plánů pro žáky s potřebou podpůrných opatření, podpora při stanovování měřitelných a objektivních cílů pro jednotlivé žáky k jejich většímu rozvoji.
- Pomáhá při rozvoji mimoškolních a volnočasových aktivit. Podporuje přípravu žáka na výuku, rozvíjení čtenářských dovedností, práci se strategiemi přípravy na školní práci, podporuje rozvoj nadání žáka v aktivitách nad rámec školní výuky. Pomáhá v zajišťování výjezdů školy (školy v přírodě apod.) a s organizační podporou pedagogických pracovníků při práci se žáky se speciálními vzdělávacími potřebami.
- Poskytuje např. organizační činnosti při zajištění školního stravování pro žáky (komunikace se školní jídelnou a rodiči při organizaci vhodné doby ke stravování apod.), podporuje žáky při manipulaci s pomůckami, při soběstačnosti a motivaci ke vzdělávání. Podporu žákům poskytuje vždy za přítomnosti pedagogického pracovníka.
- Poskytuje přímou nepedagogickou podporu dětí v přípravných třídách spočívající např. v nácviku jednoduchých činností při příchodu a pobytu ve škole nebo při akcích školy, pomoci při oblékání, podporuje děti při manipulaci s pomůckami, při nácviku soběstačnosti a motivaci ke vzdělávání. Podporu dětem poskytuje vždy za přítomnosti pedagogického pracovníka.
- Poskytuje podporu pedagogovi při administrativní a organizační činnosti podle potřeb pedagoga. Účelem asistentovy podpory v oblasti administrativních a organizačních úkonů je, aby pedagog získal více času na vlastní individuální práci s žáky. Tyto podpůrné činnosti ale nejsou hlavní pracovní náplní asistenta.
Ke stažení
Informovaný souhlas s poskytnutím podpůrných opatření ve škole